Шрифт - увеличи / намали: + -

Музикалните инструменти в Афро-Кубинската музика - 2 част - Перкусионни инструменти

 

Инструменти:  Bongo / Бонго ; bata drums / перкусии бата

Стилове: Използват се в кубинската музика, най-вече в кубинския сон

Известни музиканти: Хосе Мангуал/Jose Mangual, Джак Костанцо/Jack Costanzo, Армандо Пераца/Armando Peraza

 

 

Bongo / Бонго  – Смята се, че bongo / бонго се появява първоначално в планинските области в източната част на Куба, в областта известна като Ориенте. Самият инструмент се състои от два барабана с цилиндрична форма и различна големина, които са свързани с метална или дървена пластина по такъв начин, че звуците произведени в корпусите на двата инструмента са независими един от друг, но отделно двата барабана  никога не се използват. Всеки от барабаните е с отделна мембрана или е покрит с кожа, а звуците, които произвежда са с различна височина. Нагласянето става чрез система от метални пръстени и винтове. Oбикновено музикантът поставя инструмента между коленете си докато свири.


Основната роля на bongo / бонго в ансамбъла от инструменти е да създаде комплексен ритъмен акомпанимент, който да дава стабилност на музиката. За този инструмент са създадени различни ритмични модели - "петърни", като toque martillo или “hammer-style” (чуков стил), който е един от най-известните и представлява последователност от 8 различни звука с различен тембър. Без съмнение bongo / бонго дава възможност за създаване на много и разнообразни звуци с различен тембър и височина, което е и причината да се използва често в определени места в песента отделени за перкусионни импровизации.

 

Съществуват 2 вида bongo / бонго, според двата вида сон : първият – Сон монтуно, разпространен на територията на Сантяго и Монсанило и вторият – Шангуи / Changüí , известен в Гуантанамо. Bongo / бонго в Гуантанамо или bongó de monte (планинско бонго) е по-голямо и затова звукът, който се произвежда е по-нисък.

 

Инструментът първоначално е популярен най-вече в сон секстетите (формация от 6 музиканта) - формат популярен е Куба в началото на 20 век. По-късно bongo / бонго намира приложение и в други кубински стилове, които се доразвиват от сон: canción cubana (букв. Кубинска песен), болеро и canción trovadoresca (стилът, типичен за трубадурите).

 

Така bongo / бонго – един национален кубински инструмент става неделима част от сон музиката, а по-късно и от други стилове. Днес се ползва в различни джаз , рок, ска, фънк състави, а популярността на инструмента до голяма степен се дължи на музиканти като Хосе Мангуал/Jose Mangual, Джак Костанцо/Jack Costanzo, Армандо Пераца/Armando Peraza и други.

 

 

Bata Drums / Бата Перкусии – Един свещен музикален инструмент

 

Bata Drums / Перкусии Бата са едно от многото доказателства, че музиката е нещо повече от хармонична комбинация от звуци, особено за хората вярващи в Santeria или Lukumi религията (популярно в района на Карибски море и западна Африка), за които този инструмент е свещен. Функцията на този инструмент, състоящ се от три различни по големина барабана с формата на пясъчен часовник, е да изпълнява ролята на медиум между вярващите в Santeria и техния Бог – Оришас, давайки му знак. Първоначално bata drums / перкусии бата стават популярни сред африканския етнос Йоруба/Yoruba, населяващ западна Африка, предимно района на Нигерия.

 

Полиритмичността, която позволява този инструмент е причината той да бъде забелязан и внедрен в Кубинската музика и обоготяването на ритъма, което инструментът позволява, започва да се използва в голяма част от кубинските музикални стилове. Не само това в Карибския район, но този инструмент е популярен и сред последователите на Кандомбле/Candomblé религията в Бразилия.

 

Всеки един от трите барабана на bata drums / перкусии бата  се състои от две различни по големина кожени мембрани разположени върху съответно различни по големина обръчи от двете страни на барабана. Съответно тези два пръстена са стегнати и свързани един към друг. Сами по себе си двете кожени мембрани също са свързани с надлъжна система от струни, които чрез напречни връзки се свързват с външната повърхност на барабана. Когато се свири, инструментът се поставя хоризонтално, така че да може да се удря и от двете страни с длани в различни комбинации от ритми.

 

Интересен е фактът, че всеки от bata drums / перкусии бата си има название – най-големият е Ия/Iyá и, разбира се, произвежда най-дълбок и басов звук. Iyá на езика на народа Йоруба/Yoruba означава майка. Освен това с тази дума се описват и звуците създадени от „Великата майка Земя”, които за африканците имат най-дълбоко значение и са изпълнени с мъдрост. Около този барабан обикновено са прикрепени различни звънчета и дрънкала. В центъра на по-голямата глава на Ия/Iyá барабана е поставена белязка от смола с религиозен смисъл - fardela, която оказва влияние на звука на инструмента. Вторият барабан носи името Итотели/Itótele и означава „този, който следва майката”. Най-малкият барабан се нарича Okónkolo/Оконколо – название, което съдържа думата Konkó, означаваща „малък”. Безспорно най-важна музикална роля изпълнява Ия/Iyá барабана, но все пак музикалното послание се предава чрез богатата палитра от ритми и импровизации, които могат да бъдат изпълнение на този инструмент.

 

И за да завършим подобаващо мистичната история за bata drums / перкусии бата трябва да спомена, че този инструмент според поверието притежава тайна или añá – бата перкусиите са обект на африканския култ и на тях е позволено да свирят единствено специално подбрани мъже, известни като Olú-batá.

 





Вашият коментар
Остави коментар



 
Добави събитие в календара
суши
Анкета
Доволни ли сте от музикалните събития и музиката в клубовете по морето това лято? 





0 коментара Резултати


ВсичкиИнтервю
Малко джаз на бос крак
Малко джаз на бос крак

 

Признавам си, че започнах да свиря, за да ме харесват момичетата !

 

Виж

Присъедини се

Влез или се регистрирай в Performer!

Регистрирай се в Performer или Влез